zaterdag 8 oktober 2011

Nobelprijs voor de Vrede naar drie vrouwen


De Nobelprijs voor de Vrede is dit jaar toegekend aan drie vrouwen: de Liberiaanse presidente Ellen Johnson Sirleaf, de Liberiaanse activiste Leymah Gbowee en Tawakkul Karman uit Jemen.

Dat heeft het Nobelcomité in Oslo vrijdag bekendgemaakt.
Ze kregen de prijs voor de "geweldloze strijd voor de veiligheid van vrouwen en voor het recht van vrouwen om volledig te kunnen deelnemen aan vredesopbouw".
"We kunnen geen democratie en een duurzame vrede in de wereld bereiken als vrouwen niet dezelfde kansen krijgen als mannen om ontwikkelingen te beïnvloeden op alle niveaus in de samenleving", meldde het Nobelcomité.
Ook minister Rosenthal van Buitenlandse Zaken feliciteert de winnaars. "Bekroond worden mensen die opkomen voor de rechten van de mens, voor de vrijheid, de democratie en de rechtsstaat in hun land. We hebben dan de activiste uit Liberia, Gbowee en de activiste uit Jemen, mevrouw Karman. Allebei hebben ze ook dat gevecht geleverd", zei Rosenthal
Toch moest ook minister Rosenthal bekennen dat hij alleen de naam van Sirleaf kende. "De naam van de president van Liberia en de sporen die zij verdiend heeft, kende ik. Ik wist ook dat veel meer dan nog in het westen doorkomt, vrouwen in de Arabische wereld een hele belangrijke rol spelen in het gevecht om dictators weg te krijgen en democratie en de rechtsstaat daarvoor in de plaats te stellen. De naam die daarbij hoorde kende ik tot op dit moment niet. Misschien is dat een grote nalatigheid van mijn kant, maar nu zijn die namen in mijn geheugen gegrift. Als ik de achtergronden en de beweegredenen hoor, dan zeg ik zonder meer; prachtige winnaars van deze Nobelprijs voor de Vrede in 2011."

Sirleaf de bekendste van de drieDe 72-jarige Johnson Sirleaf is van de drie winnaressen de bekendste. Ze is sinds 2006 presidente van Liberia. Ze won in 2005 de verkiezingen van oud-voetballer George Weah. Johnson Sirleaf is de eerste vrouw die in een Afrikaans land tot staathoofd is gekozen.
1,1 miljoen euro

De winnaar van de Nobelprijs voor de Vrede krijgt een bedrag van circa 1,1 miljoen euro. Alle drie de winnaressen krijgen nu een gelijk bedrag. Vorig jaar ging de prijs naar de gedetineerde Chinese dissident Liu Xiaobo.

Bron: bnr.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten