dinsdag 31 januari 2012

'Toen ik de kaart zag, wist ik dat ik iets bijzonders had'

Een bijzondere vondst: in Breda is de oudste landkaart van Nederland opgedoken. De kaart stamt uit 1557 en toont een groot gebied rond de Zuiderzee. Op de kaart is bijvoorbeeld Rotterdam aangegeven, maar ook Breda, Eindhoven en Den Bosch.
Het was precies een jaar geleden, op een beurs in Duitsland, toen Dieter Duncker van antiquariaat Plantijn uit Breda geattendeerd werd op een kroniek uit 1586. Een kroniek is een middeleeuws boek met chronologisch geordende gedenkwaardige en historische feiten. Op het achterste vel van de verzameling van 19 foliovellen leek een kaart geplakt te zitten.

Onderzoek
Na onderzoek bij een Duitse universiteit werd al snel duidelijk dat er iets bijzonders aan de hand was. 'Ik kocht de foliovellen en nam ze mee naar de Universiteit van Utrecht, waar Marco van Egmond, een expert op het gebied van oude kaarten, constateerde dat er inderdaad een oude kaart geplakt zat op het laatste foliovel.'

Op de kaart was het gebied rondom de Zuiderzee zien. Het leek erop dat links en rechts een stukje van de kaart was afgesneden. Een deskundige kon de kaart scheiden van het papier en de bijzondere kaart uit 1557 kwam aan het licht. Nederland maakte toen nog deel uit van het grote Spaanse rijk. De kaart toont een gebied van Trier in Duitsland tot Calais in Frankrijk. 'Toen ik de kaart in volle glorie zag, wist ik dat iets bijzonders in handen had gekregen,' vertelt Duncker.

Verkocht
De unieke kaart is inmiddels verkocht aan de Koninklijke bibliotheek in Brussel. Komende maand zal de kaart daar tentoongesteld worden. 'Of het moeilijk was om afstand van de kaart te doen? Ach meneer, als wij handelaren alles zouden houden wat we mooi vinden, dan zouden we failliet gaan.'

Over het bedrag dat de kaart heeft opgeleverd wil Duncker weinig kwijt. 'Een bedrag noemen zou niet netjes zijn ten opzichte van de Koninklijke bibliotheek in Brussel. Laten we zeggen dat de kaart duurder is dan een luxe scooter, maar weer goedkoper dan een middenklasse auto, haha.'

Bron: De Volkskrant

1 opmerking:

  1. Ah Marijke, een zéér aangenaam bericht. Breda is mijn geboortestad. Wat een vondst, zo'n oude kaart.

    BeantwoordenVerwijderen