De overheid stelt tal van eisen aan het onderwijs, maar wie denkt er aan het welbevinden van de scholier en de student? Jacqueline Boerefijn lobbyt, waar ze maar kan, voor een onderwijsomgeving die mensen kracht geeft.
Dat leerlingen in een klaslokaal werken aan een schriftelijke opdracht, is heel normaal. Dat hun werk bestaat uit het schrijven van een compliment aan een klasgenoot, is best verrassend. De school in kwestie is het Groen van Prinstererlyceum in Vlaardingen, waar een 2-vwo-klas begeleiding krijgt van Jacqueline Boerefijn. De biologielerares liet twee jaar geleden een serie van zes ‘lessen in geluk’ ontwikkelen, die sindsdien al door tientallen scholen is toegepast. Ze hoopt het programma de komende jaren te kunnen uitbreiden en verdiepen.
Mensen opbouwen
Boerefijn is het type lerares waar je als puber wat aan hebt. Toegankelijk, humoristisch en ook kordaat. Het lesproject ontwikkelde zich haast vanzelfsprekend. “Naast mijn werk als lerares ben ik altijd heel begaan geweest met het wel en wee van de leerlingen op school”, vertelt ze. “Ik heb gewerkt als mentor en counselor, begeleidde allerhande preventieprojecten. De druppel was voor mij een project over huiselijk geweld voor meisjes van dertien. Natuurlijk was dat wel een goed project, maar ontzettend vervelend om te doen voor mij als docent. Ik dacht ineens: ik loop de kinderen nu al het hele jaar voor van alles en nog wat te waarschuwen. Terwijl ik het vak ben ingegaan om de verwondering te kunnen doorgeven dat het leven zo schitterend in elkaar zit.”
Toen ze rond die tijd op het Jeugdjournaal een item zag over een school in Engeland waar lessen in geluk werden gegeven, viel alles voor haar op z’n plek. “Zoiets wilde ik in Nederland ook beginnen. Het is immers effectiever om mensen op te bouwen, dan ze eindeloos voor allerlei gevaren te waarschuwen.”
Positieve psychologie
De lerares benaderde het Verwey-Jonker Instituut, dat advies geeft op sociaal-maatschappelijk terrein. Met het voorstel dat dit instituut hielp te ontwikkelen, won Boerefijn een prijsvraag ter waarde van vijftigduizend euro, zodat ze een serie van zes lessen kon laten ontwikkelen. De lessen zijn gemaakt op basis van de positieve psychologie, een stroming die uitgaat van iemands persoonlijke kracht en ontwikkelingsmogelijkheden. De lessen zijn gemaakt voor leerlingen van vmbo-niveau, maar ook geschikt voor havo en vwo. Via de website van het Verwey-Jonker Instituut zijn die gratis verkrijgbaar voor scholen. Blijkbaar vinden veel docenten het inspirerend om hun leerlingen eens te laten uitzoeken waar ze goed in zijn.
Lees het hele bericht op One11.NL
Wat een goed initiatief!
BeantwoordenVerwijderenHet laat mensen bloeien...en een compliment je in je jeugd gegeven kan je altijd bijblijven....
Mooie naam heeft ze ook...
X x X van Annet