vrijdag 20 september 2013

Paus: focus niet op homo's, abortus

De Rooms-Katholieke Kerk is "geobsedeerd" geraakt door het preken over abortus, het homohuwelijk en voorbehoedsmiddelen. Dat zegt paus Franciscus in een interview met La Civiltà Cattolica, een Italiaans jezuïtisch tijdschrift. Hij heeft zich voorgenomen om er zelf niet over te praten, tegen de wens van sommigen van zijn critici.

Het is het eerste grote interview dat de paus geeft sinds hij zes maanden geleden werd verkozen. Franciscus benadrukt in het gesprek dat de RK-Kerk "een thuis voor iedereen" moet zijn en niet een "kleine kapel" gericht op doctrines, orthodoxie en een beperkte opvatting van moraliteit.

"We moeten een nieuwe balans vinden", zegt Franciscus, "anders zal de morele leer van de kerk waarschijnlijk als een kaartenhuis in elkaar storten."

Liefde

De paus sprak in augustus drie keer met La Civiltà Cattolica. Het interview werd vandaag gelijktijdig gepubliceerd in zestien Jezuïtische tijdschriften, verspreid over de wereld.

In juli leidden uitspraken van Franciscus over homoseksualiteit al tot veel media-aandacht. In het vliegtuig van Rio de Janeiro naar Rome kreeg hij een vraag over homoseksualiteit. "Wie ben ik om daarover te oordelen?", antwoordde hij.

Provocatieve toon

In het interview van vandaag zegt de paus daarover: "Iemand vroeg me eens, op een provocatieve toon, of ik kon instemmen met homoseksualiteit. Ik antwoordde met een andere vraag: 'Zeg mij, als God naar homoseksuelen kijkt, steunt hij dan met liefde het bestaan van deze persoon, of wijst hij deze persoon af?'. We moeten altijd naar de persoon kijken."

Franciscus vergelijkt de Kerk met een veldhospitaal op een slagveld. "Een gewonde vraag je niet of zijn cholesterol te hoog is. Je heelt zijn wonden en gaat dan pas praten over iets anders."

Bron: http://nos.nl/artikel/553127-paus-focus-niet-op-homos-abortus.html

Lees ook: http://www.nieuws.nl/algemeen/20130919/COC-juicht-mildere-koers-paus-Franciscus-toe

3 opmerkingen:

  1. Het is in elk geval een "stijlbreuk" met de uitspraken van de clerus tot nu toe, veel milder.
    Je kunt zelfs met de gedachte spelen of de vorige pausen niet vervolgd kunnen worden wegens haatzaaien en het bedreigen van de volksgezondheid vanwege het verbieden van condooms tegen HIV...
    Mijns inziens wordt te vaak voorbijgegaan aan de psychische macht die "geestelijk leiders" hebben bij het bepalen van de verantwoordelijkheid die ze hebben voor maatschappelijke uitwassen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Even iets anders:
      Op een oude pagina van jou (2009) kwam ik iets over vliegpark Bergen en de zoeklichtafdeling van de Genie in 1939 tegen. Ook mijn Pa zat daarbij, van hem en zijn sectie heb ik diverse foto's. Als je belangstelling hebt neem dan op via Email: hzomer@antenna.nl

      Verwijderen
  2. Zouden 'we' (ik ben niet katholiek) dan eindelijk, eindelijk een goede paus hebben? Ik kan het haast niet geloven.

    BeantwoordenVerwijderen